Humus, tahin ve Kudüs’ün Eski Kenti’ndeki diğer ev tatları

Elif

New member
16 Haz 2021
801
0
0
Dünyada belki de kilise çanlarının müziği, muzzein sesi ve dünyanın her köşesinden gelen turistlerin gevezelikleri eşliğinde yerel halkın konuştuğu üç dili duyabileceğiniz başka bir şehir yoktur. Ama Filistinli bir ailede büyüdüğüm Kudüs de iç içe iki evren: biri sakinlerinin yaşadığı, diğeri kemerli sokaklarında kısa bir süre yürüyenler için ayrılmış.

Yerel halk, şehrin ünlü manzaralarını ziyaretçilerle paylaşmaktan mutlu olsa da, özellikle yemek söz konusu olduğunda, daha az bilinen mücevherleri kendi zevkimiz için koruma eğilimindeyiz.

Bir gezgin olarak, ziyaret ettiğim bölgede büyümüş bir arkadaşımın beni gerçek lokantalara götürmesinden daha çok sevdiğim bir şey yok, duvardaki delikli restoran, hatta belki öğle yemeği tezgahı, onların sahibi tek kelime İngilizce bilmiyor ve düzenli müşterileri arasında yolun aşağısında yaşayan 10. nesil komşusu var. Sonra her pit stop ve her yemek, pek çok kişi ziyaret ederken, çok az kişinin onu tüm görkemiyle gerçekten deneyimleyebileceği bir yere götürülüyormuş gibi hissettirir. Kudüs’ün Eski Şehrindeki Filistin lokantalarına yönelik bu rehber, o arkadaştır.

Eski Şehir Müslüman, Hristiyan, Ermeni ve Yahudi olmak üzere dört mahalleye ayrılmıştır, ancak sokaklar genellikle iç içe geçer ve örtüşür, bu da tam olarak nerede olduğunuzu belirlemeyi zorlaştırır. Bu yiyecek duraklarının çoğu Müslüman Mahallesi’nde (en iyi Şam Kapısı’ndan girilir), bazıları Hristiyan Mahallesi sınırındadır. Çoğunun adresi yok ve hatta bulundukları sokakların isimleri konusunda bile anlaşmazlık var. Bir harita uygulaması, bu bin yıllık şehrin dolambaçlı yollarında size pek hizmet etmeyecektir. En iyi danışmanın mı? Satıcılar dükkânlarının önlerinde oturuyorlar. Bu yerlerden herhangi birini ismiyle sorun ve size tam olarak nereye gideceğinizi, nereye merdiven çıkacağınızı ve kaç tane sağa veya sola dönüş yapacağınızı söyleyeceklerdir.


Bu yerler sadece nakit para alır ve hiçbir yemek size 10 dolardan fazlaya mal olmaz.

Şam Kapısından Başlayın


Şam Kapısı’ndan girişin yanında yerde oturan köylü kadınları bulmak için yol tarifine ihtiyacınız yok. Gün ağarırken tarlalarından topladıkları mevsimlik ürünlerle çevre köylerden yola çıkıyorlar. Yılın zamanına bağlı olarak, şimdiye kadar tattığınız en tatlı yaz incirleri, dikenli armutlar ve dutlarla şanslı olabilirsiniz. Sonbahar sonu ve kış başı kuru üzüm ve malban olarak bilinen fındık dolgulu lezzetli bir üzüm köstebeği var ama aynı zamanda zeytin hasat mevsimine giriyorsun ve taze korunmuş zeytinler ve preslenmiş yağ ile kendini şanslı bulabilirsin. İlk yağmurdan sonra ebegümeci ve karahindiba gibi toplanan otlar da büyümeye başlar.

tahin için dur


Kapıdan Eski Şehir’e çıkan merdivenlerin dibinde ve yaklaşık iki dakikalık yürüme mesafesinde, Kudüs’teki en eski tahin değirmenlerinden biri olan ve bir buçuk asır öncesine dayanan Al Jebrini Tahini yer almaktadır. İçeri girdiğinizde kuru bakliyat, un, şeker ve süt gibi temel ihtiyaç maddelerinin satıldığı küçük, mütevazı bir dükkan göreceksiniz, ancak küçük bir kapıdan bakarsanız susamların öğütüldüğü taş değirmeni bulacaksınız. Şu anki sahibi Ebu İbrahim Jebrini gururla “Günde sadece 15 ila 20 kilo tahin üretiyoruz” diye açıklıyor (yaklaşık 35 pound’a eşdeğer). “Yalnızca dört çeşidi var” diye ekledi, “soyulmuş, soyulmamış, kavrulmuş kırmızı ve çörek otu.” Kavanoz almak sizin için bir seçenek değilse, en azından bir parça halaweh (helva) ve Simsimiyeh ( kendisinin yaptığı susamlı bir şekerleme).

İki duraklı bir kahvaltı


Güne erken başladıysanız ve ihtiyacınız olan şey kahvaltıysa, o zaman en doyurucu ve besleyici öğün için sadece iki durak gerekir. Önce, küçüklüğümden beri ka’ak-al-quds (Kudüs’ün meşhur oval, halka biçimli, susamlı somunları) için gittiğim fırın Makhbaz Al Razim’e gidin. Fırın, Etiyopya Patrikhanesi’nin yakınındaki bir yan sokakta saklanmış ve tabelası yok. Onu gri metal kapılardan ve ahşap tepsi yığınlarıyla kaplı bir odaya açılan birkaç taş basamaktan bulacaksınız. Arkada bir asırdan daha eski bir odun sobası var. Biraz ka’aks alın (kaynatılmış yumurtaları seviyorsanız, aynı odun ateşinde altı saat boyunca bir kutu talaş içinde kavrulmuş yumurta da alabilirsiniz) ve en iyi korunan humusa birkaç adım inin. eski şehirde sır.


Abu Shukri Humus, Kudüs’teki humusun belki de en iyi bilinen adıdır, çünkü Via Dolorosa yakınlarındaki ünlü restoran sayısız çevrimiçi seyahat forumunda ve TV şovunda yer almıştır. Ama gerçek mücevher, her iki tarafında küçük bir tutam beyaz saç ve gülümseyen yeşil gözleri olan kel bir adam olan Ziyad Abu Shukri’nin humusunu bir havan ve tokmakla elle öğüttüğü bu duvardaki delik eklemidir. 30 yıl önce babasından görevi devraldığından beri. Abu-Shukri ünlü restoranın sahipleri hakkında “Bunlar benim kardeşlerim” dedi. “Herkes iyidir, herkes canı ne isterse onu yapar ama burası babamın 82 yıl önce açtığı orijinal mağaza.”

Yerel halk onun dükkânından onun adıyla ya da Abu Shukri el Falafel (ve bazen şaka yollu olarak Abu Shukri el Aqra’a olarak söz eder. – kel Abu Shukri). Sadece beş masayla, yer dar ve birkaç sakinin eve götürmek için kahvaltılarını topladığını görebilirsiniz, ancak içerideki lezzetler beklemeye değer. Teklifleri basit: humus; msabaha (tahin sosuyla karıştırılmış ve üzerine limon sarımsaklı acı sos eklenmiş bütün sıcak nohutlarla yapılan yapısız bir humus); Ful (pişmiş ve terbiyeli bakla) ve falafel. Sipariş ettiğiniz her şey gözleme ve bir tabak dilimlenmiş domates, soğan ve turşu ile servis edilir. Aceleniz varsa yanınıza falafel sandviç alabilirsiniz ama vaktiniz varsa oturun. Sadece bir kaşıkla yiyebileceğim ev yapımı acı sosu olan shatta’yı isteyin.

öğle yemeğine


Bir gezintiden sonra hepsini sindirebilirseniz, öğle yemeği için Mısır Çarşısı’nın girişindeki Kabab al Sha’ab’a ya da yerel halkın deyimiyle Suq el Atareen’e oturun. Burada menüde tek bir şey var: Sandviçte iki şiş veya tabakta beş şiş olarak sunulan döner. Ünlü kasaplar olan Kirresh ailesine ait olan bu yer, neredeyse yalnızca yerel halkın uğrak yeridir. 150 metrekarelik restoran, gün boyunca durmaksızın kıyma kuzu-dana kebap karışımını çalkalayan kömür ızgarasının karşısında sadece dört masaya sahip. Et, ızgara domates ve soğan ve gözleme ile servis edilir. Yanında sipariş edebileceğiniz şeylerin çoğu, yoğurt dahil bir içecek.

tatlı durağı


Sanırım çoğu insan, tatlı bir ısırıkla bitene kadar bir yemeği eksik buluyor. Pek çok yerde Filistin tatlılarının gerçek tadı için baklava sunulurken, acı müstehcenliği anason ve basit şerbetin tatlılığıyla vurgulanan çemen otu aromalı irmikli bir kek olan helbeyi tercih edin. Veya ağzınızda dağılan portakal çiçekli irmikli kek Hariseh’i deneyin. Ve taze yapılmışsa, kesinlikle knafeh, çıtır kataifi (kıyılmış yufka hamuru) veya hafif tuzlu peynirle doldurulmuş ve çiçek şurubuna batırılmış irmik kabuğunu tercih edin. Via Dolorosa’nın hemen dışındaki Al-Wad Caddesi’ndeki Al Aseel Sweets, 50 yılı aşkın süredir bu tür tatlıları yapıyor ve mağazanın arkasında her şeyin günlük taze yapıldığı mutfağı görebilirsiniz. Ancak knefe sadece cuma ve cumartesi günleri yapılır. Kurucunun şu anda dükkanı işleten torunu Ramazan Ebu Sbeih, “İçinde peynir olduğunda, en iyi tadı almak için yerinde yemelisiniz” dedi. “Bu yüzden knefeh’i sadece hafta sonları yapıyoruz.”

Ve gece yarısı atıştırması


Akşam geç saatlerde şehirde bir gezinti yapmayı tercih ederseniz, iyi gizlenmiş bir yerel geleneği keşfedebilirsiniz. Bir yumurta ve sucuklu (baharatlı sosis) gözleme olan Urs beid, bazı fırınlarda hazırlanır, ancak yalnızca akşam 6’dan sonra hazırlanır. Geleneksel olarak, işleme gece başlayıp sabahın erken saatlerine kadar iyi pişiren Ka’ak al-Quds fırıncılarını beslemek için yapılırdı, ancak yerel aileler de bu hamur işini gece geç saatlerde atıştırmalıklar veya akşam yemeği için seçerler. Bu ekmek için en kolay ve bence en iyi yerlerden biri Şeyh Reyhan Camii yakınlarındaki Makhbaz Abu Shadi’dir. Şehirdeki en eski fırınlardan biridir ve Via Dolorosa’ya sadece birkaç dakikalık yürüme mesafesindedir. Menüdeki tek şey bu ve akşam 6’dan gece yarısına kadar yapılıyor.

Haberler Seyahatini Takip Edin üzerinde instagram, twitter ve Facebook. ve Haftalık Travel Dispatch bültenimize kaydolun Bir sonraki tatiliniz için daha akıllı seyahat ve ilham için uzman ipuçları almak için. Gelecekteki bir kaçışın hayalini mi kuruyorsunuz yoksa sadece bir koltukta mı seyahat ediyorsunuz? bizimkilere göz atın 2023’te 52 destinasyon.